De kracht van een duidelijke ‘Why’ in online ondernemen

jun 14, 2024

3 minuten leestijd

ls online ondernemer is het slim om een duidelijke ‘Why’ te hebben. Het hebben en communiceren van sterke motivaties en doelen kan het verschil maken tussen een succesvolle onderneming en een bedrijf dat nooit van de grond komt.

Een ‘Why’ is de basis, het is de reden van bestaan als onderneming en zit in de missie, het doel en de drijfveer. Het hebben van een duidelijke ‘Why’ kan helpen bij het formuleren van je visie en strategie, het vaststellen van je doelgroep en het ontwikkelen van producten en diensten die aan hun behoeften voldoen.

Een goed geformuleerde ‘Why’ kan ook helpen bij het aantrekken van klanten en het opbouwen van een trouwe klantenkring. Klanten willen zaken doen met bedrijven die een doel hebben en zich richten op het creëren van waarde voor hen.

 

Door je ‘Why’ te communiceren en het centraal te stellen in al je communicatie, kun je potentiële klanten laten zien waarom ze voor jou moeten kiezen.

Veel online bedrijven concentreren zich vaak toch voornamelijk op het communiceren van WAT ze doen en/of HOE ze het doen om klanten te verwerven, terwijl een goed gecommuniceerde ‘Why’ vaker een beweegreden is voor mensen om jouw aanbod te kopen. Potentiële klanten worden aangetrokken tot bedrijven die dezelfde waarden en doelen hebben als zijzelf. Hierdoor voelen zij een connectie met het bedrijf en zijn ze eerder geneigd om een aankoop te doen, niet alleen als product of dienst, maar ook als manier om hun steun en betrokkenheid bij de ‘Why’ van het bedrijf te tonen.

Een duidelijke ‘Why’ kan ook helpen om je te onderscheiden van concurrenten. Als je een unieke ‘Why’ hebt die je onderscheidt van anderen in jouw markt, kan dat helpen om je bedrijf te positioneren als leider in de branche en klanten aan te trekken die zich aangetrokken voelen tot jouw specifieke doel en visie.

Kortom, het hebben van een duidelijke ‘Why’ is heel slim voor online ondernemers. Je klanten worden ten eerste aangetrokken tot jouw bedrijf vanuit emotie en niet zozeer vanuit ratio.  Zorg er dus voor dat je ‘Why’ mensen raakt. Formuleer hem duidelijk en zorg dat het centraal staat in al je marketingcommunicatie en activiteiten. Zo bouw je een sterke basis op voor een succesvolle en duurzame online onderneming.

 

Wetenschappelijk bewezen marketingstrategie tips ontvangen?

Schrijf je in en ontvang maandelijks GRATIS wetenschappelijk bewezen marketingstrategie tips en laat je inspireren!

Misschien ook interessant:

Met welke glimlach verkoop je meer?

Met welke glimlach verkoop je meer?

Dus jij wilt online meer verkopen? Laat dan een niet al te brede glimlach zien! Onderzoek toont aan dat je dan zelfvertrouwen en competentie uitstraalt, terwijl een brede glimlach je warmer, maar minder competent laat lijken.

Lees meer

Gratis E-BOOK

Pre-order tijdelijk gratis mijn e-book
en leer 5 krachtige en direct
toepasbare marketingstrategieën
voor het verdubbelen van je omzet!

* Door het e-book te downloaden ga je akkoord met mijn privacyverklaring

E-Book Mockup Omzet verdubbelen gespiegeld