Mijn vriend en ik werd verteld dat de prijzen in restaurants in Dubrovnik gemiddeld 20% hoger liggen dan in de rest van Kroatië. Wij hadden echter een andere ervaring.
Voordat ik besluit om ergens uit eten te gaan, kijk ik meestal eerst naar Google-reviews. Dit keer deed ik dat niet, want ik had zin in pizza.
We gingen vervolgens redelijk blanco zitten in een Italiaans restaurant. Zonder verwachtingen, behalve dat het duurder zou zijn dan gemiddeld. Nou, dat klopte ook. De pizzaprijzen varieerden van 17 euro voor een Pizza Margarita tot 39 euro voor een specialere pizza. Dus goedkoop was het er zeker niet, dachten we. Totdat we gingen bestellen.
Ik bestelde een Pizza Frutti Di Mare en mijn vriend wilde zoals altijd een Pizza Parma. De ober zei meteen dat het grote pizza’s waren en dat twee pizza’s waarschijnlijk te veel zouden zijn. Maar ze konden de helft Frutti Di Mare maken en de andere helft Parma. Wij gingen uiteraard akkoord met dit voorstel, want als we daarna toch nog wilde eten, konden we altijd bijbestellen.
Vanuit ondernemend oogpunt lijkt het op het eerste gezicht niet slim van de ober, want hij zou meer geld kunnen verdienen aan ons die avond. Ik vind het echter geniaal. Hoe de ober met ons meedacht en ons iets adviseerde in ons voordeel. Dit gaf ons veel positieve affectie voor dit restaurant.
Zouden wij er weer gaan eten en het restaurant aan anderen aanraden? Absoluut! En daardoor kan het restaurant nog veel meer aan ons verdienen, zowel direct als indirect, in de toekomst.
Het is een manier van omgaan met de klant in een restaurant dat niet vaak gebeurt, dus we onthouden deze avond op een zeer positieve manier. En dat is wat je wil als bedrijf. Je wilt onthouden worden. Beter en Anders zijn.
Bedenk dus wel dat dit alleen werkt omdat het aanbod top is. Stel dat de pizza niet zo lekker was, dan werkt dit natuurlijk niet. De pizza smaakte heerlijk, dus dit werkte voor ons als een trein.